EDUCATIONAL TECHNOLOGY AND ASSISTIVE TECHNOLOGY: SPECIFICITIES AND APPLICATIONS FOR THE INCLUSION OF STUDENTS WITH VISUAL IMPAIRMENT
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-063Keywords:
Educational Technology, Assistive Technology, Visual Impairment, Accessibility, InclusionAbstract
With the inclusion of Educational Technology (ET) and Assistive Technology (AT) in the educational context, this article conceptually distinguishes the terms focused on the inclusion of people with visual impairments, arguing that technology can assist, but not replace, pedagogical mediation. Based on a theoretical and conceptual analysis of the literature and national frameworks, criteria are presented for recognizing when a resource qualifies as AT, presenting examples of applications and resources such as screen readers, audio description, tactile materials/diagrams, tactile cartography, mobility and navigation devices and apps, and discussing their articulation with teaching practices. Through this study, it is possible to conclude that differentiating ET from AT is an ethical and technical decision with impacts on pedagogical planning and teacher training, and that effective inclusion depends on the consistent implementation of new resources, in addition to public policies and research in the field.
Downloads
References
AMORIM, E. G. Reinvenções na vida de pessoas com deficiência visual: caminhos à reabilitação inclusiva? Tese (Doutorado em Saúde Coletiva). Programa de Pós-graduação em Saúde Coletiva. Universidades do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte, 2021.
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 9050 Acessibilidade a edificações, mobiliário, espaços e equipamentos urbanos. Rio De Janeiro. 2015.
BARBOSA, L. M. M; GUEDES, D. M. Deficiência visual no Ensino Superior e a acessibilidade com o auxílio dos docentes. Intr@ciência. Revista científica. Faculdade do Guarujá, São Paulo, ed. 19, junho de 2020.
BE MY EYES. Be My Eyes Bringing Sight To Blind and Low-vision People 2023. Disponível: < https://www.bemyeyes.com/language/english>. Acesso em: 25 jul. 2025.
BERSCH, R. Introdução à tecnologia assistiva. Assistiva. Tecnologia e Educação. Porto Alegre, RS. 2017.
BORGES, J. A. dos S. Do Braille ao Dosvox: diferenças nas vidas dos cegos brasileiros. Tese (Doutorado). Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, 2009.
BRASIL. Norma Brasileira de Acessibilidade 9050 (NRB) publicada em 2004. Disponível em: <http://acessibilidade.unb.br>. Acesso 2 mar. 2025.
FILHO, D. M. da S.; KASSAR, M. de C. M. Acessibilidade nas escolas como uma questão de direitos humanos. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 32, p. e27/ 1–19, 2019. DOI: 10.5902/1984686X29387. Disponível em: <https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/29387>. Acesso em: 26 jun. 2025.
GIL, M. (Org.) A tecnologia na educação do aluno com deficiência visual. Brasília, MEC, Secretaria à Distância, 2000.
LEGADO. 10 tecnologias sociais pela inclusão da pessoa com deficiência. 2020. Disponível em: <https://institutolegado.org/blog/tecnologias-sociais-para-pessoas-com-deficiencia/>. Acesso em: 15 ago. 2025.
MIANES, F. L. Deficiência visual: olhares e possibilidade. Momento: Diálogos em Educação. E. ISSN 2316-3110, v. 29, n.3, 2020.
MOTTA, L. M. de M. Audiodescrição na escola: abrindo caminhos para leitura de mundo. 2015. Disponível em: <http://www.vercompalavras.com.br/pdf/a-audiodescriçao-na-escola.pdf>. Acesso em 16 mar. 2025.
NOGUEIRA, R. E.; RIBEIRO, G. R.; GARCIA, M. L. S. Elaboração de mapas táteis em escala grande: o caso do mapa do campus da UFSC. III Simpósio Brasileiro de Ciências Geodésicas e Tecnologias da Geoinformação. Recife, PE, 2010.
ROMA, A. de C. A trajetória de formação e atuação profissional de professores com deficiência visual. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Taubaté, SP., 2020.