THE INTRODUCTORY CONTENTS OF ORGANIC CHEMISTRY IN A TEXTBOOK: THE METHODOLOGICAL APPROACH FROM THE PERSPECTIVE OF THE PNLD 2021 AND THE BNCC
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-192Keywords:
Organic Chemistry, Textbook, High School, BNCC, Civic Education, PNLD 2021, Critical EducationAbstract
The BNCC and PNLD are currently the main guidelines to be observed in the development of didactic material intended for Brazilian students, which demands constant evaluations of the textbooks adopted in schools. From this perspective, the work presented here describes an analysis of the pedagogical approach to the ‘Fundamentals of Organic Compounds’ present in a textbook from the ‘Moderna Plus: Natural Sciences and their Technologies’ collection, comparing it with the guidelines of the BNCC and PNLD 2021. Qualitative and descriptive in nature, the research was developed from a documentary analysis with the objective of investigating the conformity of the approach to the introductory content of Organic Chemistry, presented in this chapter, with the documentary guidelines, focusing on its potential in promoting a civic, critical, and contextualized education. The results revealed that, although the chapter partially addresses skills such as the construction of chemical representations and the application of knowledge in everyday contexts, its pedagogical approach remains traditional, content-based, and poorly connected to social, environmental, and cultural issues. The absence of experimental proposals, the superficiality in the interdisciplinary treatment, and the weak stimulus to critical reflection compromise the formative function of the chapter. Therefore, teacher mediation is essential to transform the content into an emancipatory tool, capable of going beyond memorization and contributing to a critical understanding of reality.
Downloads
References
ALVES, J. Q.; MARTINS, T. J.; ANDRADE, J. J. Documentos normativos e orientadores da educação básica: a nova BNCC e o ensino de Química. Currículo sem Fronteiras, Pelotas, RS, v. 21, n. 1, p. 241-268, 2021. Disponível em: https://www.academia.edu/download/93875989/ alves-martins-andrade.pdf. Acesso em: 1 ago. 2025.
AMABIS, J. M.; TORRES, C. M. A.; CANTO, E. L.; MARTHO, G. R.; SOARES, J.; LEITE, L. C. C.; FERRARO, N. G.; PENTEADO, P. C. M. Moderna Plus: Ciências da Natureza e suas Tecnologias. v. 1. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2021. Disponível em: https://pnld.moderna.com. br/ ensino-medio/obras-didaticas/area-de-conhecimento/ciencias-da-natureza/moderna-plus. Acesso em: 13 ago. 2025.
AMARAL, C. L. C.; XAVIER, E. S.; MACIEL, M. L. Abordagem das relações ciência/tecnologia/sociedade nos conteúdos de funções orgânicas em livros didáticos de química do ensino médio. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, RS, v. 14, n. 1, p. 101-114, 2009. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/412. Acesso em: 9 ago. 2025.
BRASIL. Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Institucional. Brasília, DF: ANVISA, 1999. Disponível em: https://www.gov.br/anvisa/pt-br. Acesso em: 9 ago. 2025.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília, DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: https://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/ BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 8 ago. 2025.
BRASIL. Edital de convocação nº 03/2019 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o programa nacional do livro e do material didático (PNLD 2021). Brasília, DF: MEC/FNDE, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/consultas-editais/editais/edital-pnld-2021/EDITAL_PNLD_2021_CONSOLIDADO_13 __RETIFICACAO_07.04.2021.pdf. Acesso em: 9 ago. 2025.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 7. ed. Brasília, DF: Senado Federal, 2023. 64 p. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/ handle/id/ 642419/LDB_7ed.pdf. Acesso em: 10 maio 2025. Acesso em: 9 ago. 2025.
BRASIL. NR-15 – Atividade e operação insalubres. Última modificação: Portaria MTP nº 806, de 13 de abril de 2022. Brasília, DF, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/trabalho-e-emprego/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/conselhos-e-orgaos-colegiados/comissao-tripartite-partitaria-permanente/arquivos/normas-regulamentadoras/nr-15-atualizada-2022.pdf. Acesso em: 9 ago. 2025.
GRAMOWSKI, V. B.; DELIZOICOV, N. C.; MAESTRELLI, S. R. P. O PNLD e os guias dos livros didáticos de ciências (1999-2014): uma análise possível. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, MG, v. 19, p. e2571, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epec/a/4kq6W3G8Gq4HdqGw6NL84hB/. Acesso em: 24 jul. 2025.
MACIEL, A. G.; LEÃO, M. F. Ensino de Química Orgânica por meio de atividades experimentais: análise baseada na perspectiva dos professores de Química do Ensino Médio de Confresa/MT. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, SP, v. 11, n. 10, p. e472111033105, 2022. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/ 33105. Acesso em: 1 ago. 2025.
MALHEIROS, Bruno Taranto. Metodologia da pesquisa em educação. Rio de Janeiro: LTC, 2011. 256 p.
NELSON, D. L.; COX, M. M. Princípios da bioquímica de Lehninger. 8. ed. Porto Alegre: Artmed, 2022. 1248 p.
PAIXÃO, G. A. Reflexões sobre o ensino de química orgânica na educação básica: análise das compreensões de (futuros) professores. 2019. 67 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Instituto de Ciências Exatas e Naturais do Pontal, Universidade Federal de Uberlândia, Ituiutaba. Disponível em: http://repositorio.ufu.br/handle/123456789/ 28245. Acesso em: 18 jul. 2025.
SOLOMONS, T. W. G.; FRYHLE, C. B.; SNYDER, S. A. Química orgânica, v. 1. 13. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2023. 656 p. ISBN 9788521638889.
SOUSA, J. A.; IBIAPINA, B. R. S. Contextualização no ensino de química e suas influências para a formação da cidadania. Revista Ifes Ciência, Vitória, ES, v. 9, n. 1, p. 1-14, 2023. Disponível em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/1510. Acesso em: 1 ago. 2025.
VILANOVA, R. Educação em ciências e cidadania: mudança discursiva e modos de regulação na política do Programa Nacional do Livro Didático. Ciência & Educação, Bauru, SP, v. 21, n. 1, p. 177-197, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/46Zkws3Nwrjdrty QpJHrZQD/?lang=pt. Acesso em: 8 ago. 2025.