DIGITAL NEUROEDUCATION: WHEN BRAIN SCIENCE MEETS PEDAGOGICAL INNOVATION
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-233Keywords:
Neuroscience, Technology, Active MethodologiesAbstract
The intersection of neuroscience, education, and technology offers both one of the toughest challenges and one of the most exciting opportunities facing modern education today. This topic matters because traditional models just don’t cut it anymore in a world that's rapidly changing socially, culturally, and technologically. Thinking about how these three areas come together is important for rethinking how we teach and opening up new ways for people to learn. This study explores how integrating neuroscience, education, and technology can enhance teaching methods to better meet the demands of the 21st century. To achieve this goal, a bibliographic review was conducted using recognized databases such as Google Scholar, the Scientific Electronic Library Online (SciELO), and the CAPES Journal Portal, thereby gathering recent and reliable scientific research on the subject. The article is divided into four main parts. It begins by exploring how neuroscience helps us better understand how people learn. Next, it looks at the obstacles facing education today and considers what the future might hold in the 21st century. The third section focuses on the growing role of digital technologies in teaching and learning. Finally, it examines how combining insights from neuroscience, education, and technology can open up new possibilities for creating more comprehensive, thoughtful, and innovative learning spaces. The results indicate that, with careful and responsible management, this collaboration strengthens the school’s position as a hub for social change and better equips students to handle today’s complex issues.
Downloads
References
Barbosa, J. P., & Silva, M. R. (2023). Gamificação e práticas pedagógicas críticas: possibilidades no ensino de língua materna. Cenas Educacionais, 6(2), 112–130.
Brito, A. P. G., Oliveira, G. S., & Silva, B. A. (2021). A importância da pesquisa bibliográfica no desenvolvimento de pesquisas qualitativas na área de educação. Cadernos da FUCAMP, 20(44), 1–15. https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2354
Chaves, M. A. (2023). Plasticidade cerebral e educação: uma abordagem neurocientífica. Revista Brasileira de Neuroeducação, 9(2), 45–60.
Corrêa, L., Martins, V., & Souza, H. (2025). Neurociência educacional e tecnologia: convergências para inovação pedagógica. Revista Educação & Tecnologia, 15(1), 1–18
Coscarelli, C. V. (2021). Perspectivas culturais de uso de tecnologias digitais e a educação. Revista ABALF, 5(2), 45–62.
Fernandes, S. B., Silva, C. M. da, Moreira, M. da F. S., Batista, M. V. M., & Silveira, S. L. L. (2024). O papel da neurociência na educação: Uso da tecnologia e benefícios para os discentes. Revista Ilustração, 21(3).
Grazziotin, L. S., Klaus, V., & Pereira, A. P. M. (2022). Pesquisa documental histórica e pesquisa bibliográfica: Focos de estudo e percursos metodológicos. Pro-Posições, 33, e20200141. https://www.scielo.br/j/pp/a/GJCbBcY4rdVdvQY56T9qLRQ/
Herculano-Houzel, S. (2016). A vantagem humana: como nosso cérebro se tornou superpoderoso. Rio de Janeiro, Brasil: Companhia das Letras..
Krulatz, A., Christison, M., Lorenz, E., & Sevinc, Y. (2022). The impact of teacher professional development on teacher cognition and multilingual teaching practices. International Journal of Multilingualism. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/14790718.2022.2107648
Martins, A., & Duarte, J. (2022). Metodologias ativas e competências para o século XXI. Porto Alegre, Brasil: Penso.
Mendes, J. F., Bastos, A. M. M. F., & Lopes, N. M. (2025). As tecnologias digitais na educação: uma análise da legislação brasileira. e-Curriculum, 22(1), 282–305.
Miotello, A. C. A., Silva, A. L. G., Bacelar, K. F., Detoni, V. S. S., Barboza, A. P. L. L., & Oliveira, D. A. (2024). Plataformas educacionais e personalização do ensino: uma revolução no aprendizado. Lumen et Virtus, 15(43), 7776–7790.
Moita Lopes, L. P. (2013). Linguística aplicada na modernidade recente: festschrift para Antonieta Celani. São Paulo, Brasil: Parábola.
Pinheiro, P. A. (2018). Multiletramentos e práticas de linguagem no ensino de línguas. Campinas, Brasil: Pontes.
Pires, R., & Mendes, C. (2023). Inclusão digital e aprendizagem personalizada: diálogos entre tecnologia e neurociência. Revista Brasileira de Tecnologias Educacionais, 6(2), 88–105.
Rojo, R. (2012). Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo, Brasil: Parábola.
Santaella, L. (2013). Culturas e artes do pós-humano: Da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo, Brasil: Paulus.
Santos Filho, E. B. dos; Lira, E. G.; Gonçalves, F.; Santos, L. C. B.; & Silva, S. da. (2024). Design Thinking e Metodologias Ativas na Educação do Século XXI. Revista Ilustração, 5(1), 217-223.
Severino, A. J. (2017). Metodologia do trabalho científico (24ª ed.). Cortez Editora.
Silva, M., Andrade, T., & Costa, P. (2023). Tecnologia e neurociência na educação: conexões para o século XXI. Porto Alegre, Brasil: Editora Penso.
Silva, T., Lima, J., & Rocha, V. (2024). Gamificação e realidade virtual na educação: impactos neurocognitivos. Revista Educação e Tecnologia, 18(3), 77–94.
Sousa, A. S., Oliveira, G. S., & Alves, L. H. (2021). A pesquisa bibliográfica: Princípios e fundamentos. Cadernos da FUCAMP, 20(43), 64–83. https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2336
Tieppo, C. (2019). Uma viagem pelo cérebro: a via rápida para entender neurociência. Petrópolis, Brasil: Vozes.