RELATIONSHIPS BETWEEN QUALITY OF LIFE AND WELL-BEING IN YOUNG WOMEN PRACTITIONING CRAFTS WITH THREAD

Authors

  • Barbara Frigini de Marchi
  • Claudia Broetto Rossetti
  • Valeschka Martins Guerra
  • Daniela Dadalto Ambrozine Missawa

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-061

Keywords:

Quality of Life, Well-Being, Women, Handicrafts with Threads

Abstract

This paper aimed at evaluating the quality of life (QoL) and perceived well-being of young women who regularly practice handicrafts with threads in the context of the COVID-19 pandemic, as well as to investigate possible correlations between these aspects. A cross-sectional, quantitative study was conducted with 151 Brazilian women aged 20 to 40 who were regular practitioners of such crafts. The instruments used included a questionnaire to characterize the participants and their relationship with the crafts, the World Health Organization Quality of Life-BREF, and the PERMA-Profile flourishing scale. Data collection used a virtual snowball sampling method, and analysis was conducted using IBM SPSS Statistics and JASP software. The domains of QoL rated highest by participants were the physical and environmental domains, while the well-being dimensions most highlighted were engagement and positive relationships. There was no significant correlation between engagement and loneliness, but engagement was significantly and negatively associated with negative emotions. This study is posited as a contribution to the measurement of the benefits stemming from the practice of handicrafts with threads and to the understanding of the psychological value of these traditional arts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, M. A. B., Gutierrez, G. L., & Marques, R. (2012). Qualidade de vida: definição, conceitos e interfaces com outras áreas de pesquisa. EACH/USP. Disponível em: http://www5.each.usp.br/wp-content/uploads/2019/01/qualidade_vida.pdf

Arouche, K. K. M. (2020). A produção artesanal em fibra de buriti: uma análise da qualidade de vida de artesãs ludovicenses.Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Dissertação de mestrado. UFMA, São Luís, Maranhão. Disponível em: http://www.tedebc.ufma.br:8080/jspui/bitstream/tede/3852/2/KATYUSCIA%20AROUCHE.pdf

Barros, M. B. de A., Lima, M. G., Malta, D. C., Scwarwald, C. L., Azevedo, R. C. S. de, Romero, D., Souza Júnior, P. R., Azevedo, L. O., Machado, I. E., Damacena, G. N., Gomes, C. S., Werneck, A. de O., Silva, D. R. da, Pina, M. de F., & Gracie, R. (2020). Relato de tristeza/depressão, nervosismo/ansiedade e problemas de sono na população adulta brasileira durante a pandemia de COVID-19. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 19(4), 1-12. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1679-49742020000400018

Butler, J., & Kern, M. L. (2016). The PERMA-Profiler: A brief multidimensional measure of flourishing. International Journal of Wellbeing, 6(3), 1–48. Disponível em: https://doi.org/10.5502/ijw.v6i3.526

Carta Circular nº 01, de 03 de março de 2021 (2021). Orientações para procedimentos em pesquisas com qualquer etapa em ambiente virtual, pelo Ministério da Saúde. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/images/comissoes/conep/documentos/CARTAS/Carta_Circular_01.2021.pdf

Carvalho, T. F. (2020). A ciência do florescimento: adaptação e evidências de validade da escala PERMA-Profiler para o contexto brasileiro. Dissertação de mestrado. Programa de Pós-Graduação em Psicologia (Psicologia clínica), PUC-Rio, Biblioteca digital PUC-Rio, Rio de Janeiro, RJ. Disponível em: http://ppg.psi.puc-rio.br/uploads/uploads/2021-07-15/1626325200_517697375ae56a8f24b29d609980d6cd.pdf

Cintra, C. L., & Guerra, V. M. (2017). Educação Positiva: a aplicação da Psicologia Positiva a instituições educacionais. Psicologia Escolar e Educacional, 21(3), 505-514. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392017021311191

Chagas, K. O. D. (2024). Fio a Fio: A qualidade de vida de cuidadoras familiares de pacientes em hemodiálise após intervenção de oficinas de crochê [Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia, Universidade Federal do Espírito Santo, ES]. Repositório do Programa de Pós-Graduação em Psicologia. Disponível em: https://psicologia.ufes.br/pt-br/pos-graduacao/PPGP/detalhes-de-pessoal-discente?id=411426

Costa, B. R. L. (2018). Bola de Neve Virtual: o uso das redes sociais virtuais no processo de coleta de dados de uma pesquisa científica. Revista Interdisciplinar de Gestão Social, 7(1), 15-37. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/rigs/article/view/24649

Costa Neto, P. E. W. (2018). A trama em atitude simbólica: um olhar da Psicologia Analítica de Jung sobre mãos que costuram, bordam e tecem. Tese de doutorado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, USP, São Paulo, SP. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/47/47131/tde-24092018-094251/pt-br.php

Csikszentmihalyi, M. (2020). Flow: a psicologia do alto desempenho e da felicidade (C. de A. Leite, Trad.; 1ª ed). Rio de Janeiro: Objetiva.

Csikszentmihalyi, M. (2022). Flow: guia prático - como encontrar o foco ideal no trabalho e na vida (R. Clapp & B. Fiuza, Trad.; 1ª ed). Rio de Janeiro: Objetiva.

Conselho Federal de Enfermagem (2022, 13 de outubro). Brasil vive uma segunda pandemia, agora na Saúde Mental. Disponível em: https://www.cofen.gov.br/brasil-enfrenta-uma-segunda-pandemia-agora-na-saude-mental/

Cunha, A. L. da, & Eggert, E. (2011). O ensino do crochê de grampada como possibilidade emancipatória para mulheres negras em Rio Grande, RS. In Eggert, E. (Org.), Processos educativos no fazer artesanal de mulheres do Rio Grande do Sul (pp. 58-74). EDUNISC. Disponível em: https://repositorio.unisc.br/jspui/handle/11624/1833?mode=full

De Marchi, B. F., & Rossetti, C. B. (2022). Bem-estar e prática de manualidades com fios durante a pandemia de Covid-19. Revista Construção Psicopedagógica, 31(32), 33-48. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141569542022000100003

Fleck, M. P. de A. (2000). O instrumento de avaliação de qualidade de vida da Organização Mundial da Saúde (WHOQOL-100): características e perspectivas. Ciência & Saúde Coletiva, 5(1), 33-38. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-81232000000100004

Gable, S., & Haidt, J. (2005). What (and Why) Is Positive Psychology? Review of General Psychology, 9(2), 1089-2680. Disponível em: https://doi.org/10.1037/1089-2680.9.2.103

Gonçalves, A. C. B. (2022). Estudo exploratório das características psicométricas do perfil PERMA em contexto educativo de ensino superior [Dissertação de mestrado, Universidade da Madeira, Portugal]. Repositório científico digital da Universidade da Madeira. Disponível em: https://digituma.uma.pt/handle/10400.13/5108

González-Moreno, A., & Molero-Jurado, M. del M. (2023). Bienestar personal durante la adolescencia según el modelo Perma: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 21(1), 252-278. Disponível em: https://doi.org/10.11600/rlcsnj.21.1.5130

Guimarães, I. R. (2020). Género e o impacto psicológico do SARS-CoV-2: uma revisão sistemática da literature. Dissertação de mestrado, Mestrado Integrado de Psicologia, Universidade do Porto, Porto, Portugal. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/129933/2/428007.1.pdf

Lemes, B. X., & Pereira, A. F. (2020). Tecer e empoderar: as entrelinhas do saber-fazer do crochê de um grupo de mulheres artesãs. Multitemas, 25(59), 169-190. Disponível em: https://doi.org/10.20435/multi.v21i59.2704

Lima, E. (2023). Prefácio. In C. Bertoluci, De Ponta Cabeça (pp. 11-23). Urdume.

Nakamura, J, & Csikszentmihalyi, M. (2002). The concept of flow. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (pp. 89–105). Oxford University Press. Disponível em: https://doi.org/10.1007/978-94-017-9088-8_16

Observatório COVID-19 BR (2021, 18 de Março). Análises comentadas. O Brasil perante uma crise sanitária e humanitária. Disponível em: https://covid19br.github.io/analises?aba=aba18#

Pedroso, B., Pilatti, L. A., Gutierrez, G. L., & Picinin, C. T. (2010). Cálculo dos escores e estatística descritiva do WHOQOL-bref através do Microsoft Excel. Revista Brasileira de Qualidade de Vida, 2(1), 31-36. Disponível em: https://doi:10.3895/S2175-08582010000100004

Pereira, E. F., Teixeira, C. S., & Santos, A. dos. (2012). Qualidade de vida: abordagens, conceitos e avaliação. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, 26(2), 241-250. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbefe/a/4jdhpVLrvjx7hwshPf8FWPC/?lang=pt

Resolução n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Ministério da Saúde. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/cns/2013/res0466_12_12_2012.html

Resolução n.º 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana. Ministério da Saúde. Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf

Rossetti, C. B., Souza, M. T. C. C. de & De Marchi, B. F. (2023). Qualidade de vida de mulheres que migraram para carreiras ligadas às manualidades com fios: um estudo durante a pandemia de COVID-19. In B. F. De Marchi, D. D. A. Missawa, & C. B. Rossetti (Orgs), Psicologia em pesquisas contemporâneas (179-196). Curitiba: Editora CRV. Disponível em: https://www.editoracrv.com.br/produtos/detalhes/38144-psicologia-em-pesquisas-contemporaneas

World Health Organization (1996). WHOQOL-bref: introduction, administration, scoring and generic version of the assessment: field trial Version. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/WHOQOL-BREF

Khaw, D., & Kern, M. (2015). A cross-cultural comparison of the PERMA model of well-being. The Undergraduate Journal of Psychology at Berkeley, 8(1), 10-23. Disponível em: https://www.ocf.berkeley.edu/~ujpb/assets/pdf/vol8.pdf#page=22

Schaufeli, W. B., Salanova, M., González-Romá, V., & Bakker, A. B. (2002). The measurement of engagement and Burnout: a two simple confirmatory factor analytic approach. Journal of Happiness Studies, 3(1), 71-92. Disponível em: https://doi.org/10.1023/A:1015630930326

Seligman, M. E. P. (2011). Florescer: Uma nova compreensão sobre a natureza da felicidade e do bem-estar (C. P. Lopes, Trad.). Rio de Janeiro: Objetiva.

Sennett, R. (2020). O artifice (5ª ed., C. Marques Trad.). Rio de Janeiro: Record.

Ronchi, J. P., Cunha, J. A. da, & Cóta, M. C. C. (2021, 26 a 29 de Outubro). Sentidos e significados do fazer manual para estudantes e servidores de uma instituição federal de ensino. In Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Psicologia. Anais da 51ª Reunião Anual da SBP. Evento online. Disponível em: https://www.sbponline.org.br/arquivos/Resumos_RA_2021_completo.pdf

Published

2025-09-22

How to Cite

de Marchi, B. F., Rossetti, C. B., Guerra, V. M., & Missawa, D. D. A. (2025). RELATIONSHIPS BETWEEN QUALITY OF LIFE AND WELL-BEING IN YOUNG WOMEN PRACTITIONING CRAFTS WITH THREAD. Revista De Geopolítica, 16(4), e707. https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-061