ECOCIDE IN THE BRAZILIAN AMAZON: POTENTIAL FOR DEBATE BASED ON THE 7TH GRADE GEOGRAPHY TEXTBOOK

Authors

  • Anderson Felipe Leite dos Santos
  • Lediam Rodrigues Lopes Ramos Reinaldo
  • Marcos Antonio Vieira Dias
  • Rafaella Larissa Gomes da Silva
  • Igor José França de Sousa
  • Francisco José Silva Vasconcelos
  • Guilherme Amisterdan Correia Lima
  • Maria Milena Ferreira Mouzinho
  • Joaquina Maria Leite da Silva
  • Ashyla Thayanne Rocha Amorim
  • Áquila Soares de Oliveira
  • Natan Pereira de Ceia
  • Rita Elanne Martins Santana
  • Jamile Ferreira da Silva
  • Manoel Domingos Ferreira Borges
  • Luciano dos Santos Paz Lacerda
  • Emmanuel Messias Pereira Bezerra
  • Carla Vanessa Silva Santos
  • Kayra Fernanda da Luz Vieira
  • Guilherme Rodrigues Santos

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-068

Keywords:

Amazon, Ecocide, School Geography, Environmental Issues

Abstract

Ecocide is considered a crime against humanity, as the devastation of natural resources affects planet Earth at different geographic scales and with varying intensities. Therefore, this topic merits consideration in school geography, given its history and intertwining with environmental debates. Based on the above context, this paper aims to reflect on and present how we can approach ecocide in the Brazilian Amazon using a 7th-grade geography textbook. This is a qualitative, case-study study, also constituting descriptive and exploratory research. The textbook selected for analysis was "Geography: Territory and Society" for 7th-grade students, published by Editora Saraiva (2018). The chapters emphasizing the environmental debate on the Amazon were selected: Chapter 15, "The Organization of Space in the Amazon," and Chapter 16, "Dynamics of Nature in the Amazon." The results show that the textbook addresses socio-environmental problems in the Amazon region coherently and critically, despite never using the word "ecocide." Furthermore, it is up to the teacher to develop pedagogical strategies to address this topic using various resources, such as cartoons, models, and images.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AQUINO, Mariah. Google Earth mostra avanço do desmatamento na Amazônia até 2022. Metrópoles, São Paulo, 04 de abril de 2023. Disponível em: https://www.metropoles.com/brasil/meio-ambiente-brasil/google-earth-mostra-avanco-do-desmatamento-na-amazonia-ate-2022. Acesso em 20 de nov. 2023.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70, 2004.

BECKER, Bertha Koiffmann. Novas territorialidades na Amazônia: desafio às políticas públicas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, Belém, v. 5 n. 1, p. 17-23, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bgoeldi/a/d4vc5x595k5mJZfnMNNPKTs/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 16 de set. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Ensinar Geografia para autonomia do pensamento: O desafio de superar dualismos pelo pensamento teórico crítico. Revista da Anpege, [S.l.], v. 7, n. 1, p. 193-203, out. 2011. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/anpege/rt/metadata/6563/3563. Acesso em 27 de set. 2023.

FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

GOMES, Paulo Cesar da Costa; RIBEIRO, Leticia Parente. A produção de imagens para a pesquisa em Geografia. Espaço e Cultura, Rio de Janeiro, n. 33, p. 27-42, 2016. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/espacoecultura/article/view/8465. Acesso em 03 de ago. 2023.

HERRERA, José Antônio; MOREIRA, Rodolfo Pragana; BEZERRA, Tássia Stêfany Lima. A Amazônia: expansão do capital e apropriação dos recursos naturais. Revista Brasileira de Gestão e Desenvolvimento Regional, Taubaté, v. 12, n. 2, p. 208-227, 2016. Disponível em: https://www.rbgdr.net/revista/index.php/rbgdr/article/view/2319. Acesso em 15 de out. 2023.

LAYRARGUES, Philippe Pomier. Pandemias, colapso climático, antiecologismo: Educação Ambiental entre as emergências de um ecocídio apocalíptico . Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [S. l.], v. 15, n. 4, p. 1–30, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/10861. Acesso em: 10 de nov. 2023.

LEANDRO, Adriano Peixoto; DANTAS, Emmanuel Farias. Utilização de maquetes como ferramenta pedagógica para o aprendizado prático em perfuração e desmonte de rochas na mineração a céu aberto. E-book VI CONAPESC... Campina Grande: Realize Editora, 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/83288. Acesso em 29 de jil. 2023.

LUCCI, Elian Alabi. Geografia: território e sociedade. 7º ano. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.

MADEIRO, Carlos. Estudos mostram Amazônia mais quente, seca e já mudando o clima do planeta. Canal Vol, São Paulo, 05 de agosto de 2023. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/colunas/carlos-madeiro/2022/08/05/estudos-mostram-amazonia-mais-quente-seca-e-ja-mudando-o-clima-do-planeta.htm#:~:text=Em%2040%20anos%2C%20a%20Amaz%C3%B4nia,g%C3%A1s%20causador%20do%20efeito%20estufa. Acesso em 29 de nov. 2023.

MARPICA, Natália Salan; LOGAREZZA, Amadeu José Montagnini. Um panorama das pesquisas sobre livro didático e educação ambiental. Ciência & Educação, [S.l.], v. 16, n. 1, p. 115-130, 2010. Disponível em : http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1516-73132010000100007&script=sci_abstract. Acesso em 20 de dez. 2023.

NEIRA, Hernán; RUSSO, Lorena Inés; SUBIABRE, Bernardita Álvarez. Ecocidio. Revista de Filosofía, Santiago, Chile, v. 79, n. 1, 2019. Disponível em: https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-43602019000200127&script=sci_arttext&tlng=en. Acesso em 19 de set. 2023

PAÚL, Fernanda. O ecocídio vai ser o genocídio do século XXI. BBC News Mundo, [S.l.], 21 de novembro de 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-59220791. Acesso em 02 de nov. 2023.

PIAGET, Jean. A epistemologia genética. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

RODRIGUES, Allan Carvalho; PEREIRA, Diego Carlos; DIONISIO, Tiago. Ensino de Geografia e o cotidiano : Novos territórios curriculares. Geo UERJ, Rio de Janeiro, n. 43, p. 1-22, 2023. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/geouerj/article/view/77754. Acesso em: 8 jan. 2024.

SILVA, Marcos Pedro da; BUENO, Miriam Aparecida; CAVALCANTI, Lana de Souza. A inserção de temáticas transversais e o ensino de Geografia em tempos de polarização ideológica: em foco a Rede Estadual de Educação de Goiás. Ensino em Re-Vista, [S. l.], v. 29, n. Contínua, p. e031, 2022. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/66142. Acesso em: 8 jan. 2024.

SOUSA, Iomara Barros de. Geotecnologias aplicadas no Ensino Fundamental II: contribuições na formação de professores de geografia em serviço. Revista Metodologias e Aprendizado, [S.l.], v. 6, n. 1, p. 127-142, 2023. Disponível em: https://publicacoes.ifc.edu.br/index.php/metapre/article/view/3116. Acesso em 10 de dez. 2023.

STAAL, Arie. et al. Moisture origins of the Amazon carbon source region. Environmental Research Letters, [S.l.], v. 18, p. 044027, 2023. Disponível em: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/acc676/meta. Acesso em 20 de nov. 2023.

TRIBUNAL PENAL INTERNACIONAL RECONHECE ECOCÍDIO COMO CRIME CONTRA A HUMANIDADE. Observatório Eco, [S.l.], 25 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.observatorioeco.com.br/index.php/2017/02/tribunal-penal-internacional-reconhece-ecocidio-como-crime-contra-a-humanidade/. Acesso em 04 de set. 2023.

Published

2025-10-27

How to Cite

dos Santos, A. F. L., Reinaldo, L. R. L. R., Dias, M. A. V., da Silva, R. L. G., de Sousa, I. J. F., Vasconcelos , F. J. S., Lima, G. A. C., Mouzinho, M. M. F., da Silva, J. M. L., Amorim, A. T. R., de Oliveira, Áquila S., de Ceia, N. P., Santana, R. E. M., da Silva, J. F., Borges, M. D. F., Lacerda, L. dos S. P., Bezerra, E. M. P., Santos, C. V. S., Vieira, K. F. da L., & Santos, G. R. (2025). ECOCIDE IN THE BRAZILIAN AMAZON: POTENTIAL FOR DEBATE BASED ON THE 7TH GRADE GEOGRAPHY TEXTBOOK. Revista De Geopolítica, 16(5), e849 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-068