INDIGENOUS COSMOLOGY OF DISABILITY AND THE CONCEPT OF "INTERFERENCE": THEORETICAL AND PRACTICAL IMPLICATIONS FOR DECOLONIAL SPECIAL EDUCATION IN THE AMAZON
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n4-092Keywords:
Disability, Indigenous Cosmology, Ingeramento, Special Education, Critical InterculturalityAbstract
This article delves into a key finding from the doctoral thesis "Toward an Inclusion with Indigenous Roots: The Intersection of Indigenous School Education and Special Education in Amazonas," currently in its final stages for defense at the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of Amazonas (UFAM). The study explores Indigenous conceptions of disability among the Karapãna and Baré peoples of the Parque das Tribos Community in Amazonas. In contrast to the Western biomedical model, the research reveals a holistic and spiritual understanding of disability, re-conceptualized through the concept of "ingeramento" as a native cosmo-ontological framework. This "ingeramento" attributes a spiritual and gnostic purpose to disability, informing collective practices of care and inclusion that challenge individual pathologization and medicalization. The analysis, grounded in Social Representations Theory, Critical Interculturality, and Narrative Analysis, demonstrates the theoretical and practical implications of this cosmovision for the decolonization of Special Education, proposing genuinely intercultural and pluri-epistemic approaches. The article discusses how this Indigenous perspective can transform educational practices, fostering an inclusion that values diversity as a source of enrichment and knowledge.
Downloads
References
ALCÂNTARA, Marcos Lázaro Pereira de. Por uma Inclusão com Raízes Originárias: intersecção entre a Educação Escolar Indígena e a Educação Especial no Amazonas. 2025. [Número de folhas] f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, 2025. (Em fase de defesa).
BANIWA, G. Educação escolar indígena no século XXI: encantos e desencantos. 1. ed. Rio de Janeiro: Mórula, Laced, 2019.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm{target="_blank"}. Acesso em: 16 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
CLANDININ, D. J.; CONNELLY, F. M. Narrative inquiry: experience and story in qualitative research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000.
CORDEIRO, M. A. S. O ingeramento: um dispositivo cosmo-ontológico nativo. 2018. (Conceito referenciado na tese, que pode ser aprofundado com a fonte original se disponível).
CRESWELL, J. W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 4th ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2014.
DIEGUES, A. C. S. Etnoconservação da natureza: enfoques alternativos. São Paulo: HUCITEC/NUPAUB, 2000.
JODELET, D. As representações sociais. Tradução de Joaquim J. M. Costa. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2001.
JODELET, D. Les représentations sociales. Paris: PUF, 1989.
LABOV, W. Language in the Inner City: Studies in the Black English Vernacular. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 1972.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.
MUSTAFA, A. R. As línguas étnicas no Parque das Tribos em Manaus: um estudo etnolinguístico nos espaços culturais indígenas. Manaus: Universidade do Estado do Amazonas, 2018. Disponível em: www.ri.uea.edu.br. Acesso em 30 mai. 2025.
SÁ, M. A. Educação e escolarização da criança indígena com deficiência em Terra Indígena Araribá. 2015. Tese (Doutorado em Educação Especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2015.
SASSAKI, R. K. Causa, impedimento, deficiência e incapacidade, segundo a inclusão. Revista Reação, São Paulo, ano XIV, n. 87, p. 14-16, jul./ago. 2012.
SIMAS, H. C. P.; PEREIRA, R. C. M. Desafios da educação escolar indígena. Revista Escrita, Rio de Janeiro, n. 11, v. 1, 2010.
WALSH, C. Interculturalidad crítica y educación intercultural. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, 2010.
WALSH, C. Interculturalidade crítica e educação intercultural. In: CANDAU, V. M. (Org.). Educação intercultural: experiências e reflexões. Petrópolis: Vozes, 2009.