SOUTH KOREA'S BASIC EDUCATION MODEL: LESSONS FOR BRAZIL IN THE 21ST CENTURY

Authors

  • Luiz Fernando Calaça Silva
  • Carliene de Souza Santos Aguiar
  • Eliézer Sabino Ribeiro
  • Cibely Maria Ferreira de Abreu
  • Marilac Magela dos Santos
  • Paulina Alves da Silva
  • Márcio Silva da Conceição
  • Aleandro Miranda Machado
  • Herto Alves de Miranda

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-280

Keywords:

Comparative Education, Educational Policies, South Korean Model, Educational Reform

Abstract

This study examines the South Korean basic education model, internationally recognized for its high performance, equity, and curricular rigor, in contrast to the persistent challenges facing Brazil’s educational system. The research analyzes lessons from the South Korean model that could inspire contextually adapted reforms in Brazil during the twenty-first century. The justification lies in the urgent need to overcome the stagnation of national educational indicators through critical learning from successful international experiences. The methodology employs a qualitative, exploratory, and descriptive bibliographic approach, based on thematic analysis of scientific literature and official documents published over the last decade. Findings reveal that South Korea’s success rests on four interdependent pillars: rigorous teacher professionalization, coherent curriculum aligned with clear expectations, strategic state coordination, and a societal culture emphasizing academic effort. Conversely, Brazil exhibits systemic weaknesses in these areas, characterized by policy discontinuity and inequality. The study concludes that transforming Brazilian basic education requires more than financial investment; it demands a national pact centered on excellence, equity, and policy continuity—key elements underpinning South Korea’s trajectory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, N.; Solecki, I.; Wangenheim, C.; Borgatto, A.; Hauck, J.; Ferreira, M. Análise do nível de dificuldade dos conceitos de design de interface de usuário usando a teoria de resposta ao item. 2020, p. 1563-1572. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1563

Antoniassi, M.; Dias, F. Letramento estatístico: uma revisão de literatura com artigos da base de dados ERIC. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 3, p. 304-313, 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2022v15n3p304-313

Assunção, O.; Braga, N.; Prates, R.; França, E. Proposta do uso de múltiplos recursos para o ensino de pensamento computacional no ensino fundamental II: um relato de experiência. 2019. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1309

Bittencourt, R.; Santana, B.; Araujo, L. Computação fundamental: currículo e livros didáticos de computação para o ensino fundamental II. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 662-691, 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.662

Darós, P. Políticas de educação em tempo integral no Brasil e ampliação da jornada escolar no contexto internacional. 2024. DOI: https://doi.org/10.36311/2024.978-65-5954-536-0

Ferreira, S. The implications of the commercialization process of private universities in Brazil in relation to the expansion of South Korean private higher education. Scientific Journal of Applied Social and Clinical Science, v. 3, n. 34, p. 2-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.2163342314123

Ferreira, S.; Sindeaux, R. Efeitos da comercialização na expansão do ensino superior privado brasileiro em comparação ao sul-coreano. Revista Economia e Políticas Públicas, v. 12, n. 2, p. 168-188, 2024. DOI: https://doi.org/10.46551/epp2024v12n0209

Galvão, F. Ensino suplementar no contexto brasileiro: uma análise baseada nos dados do ENEM. Educação & Sociedade, v. 41, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es.232022

Galvão, F. A literatura sobre shadow education: recortes de pesquisa. Pro-Posições, v. 33, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0129

Hammes, D.; Flach, L.; Mattos, L. The efficiency of public expenditure on higher education: a study with Brazilian federal universities. Ensaio Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 109, p. 1076-1097, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802573

Klichowski, R.; Cassandre, M.; Amaral, W. O que é ser um acadêmico indígena de administração? Cadernos EBAPE BR, v. 18, n. 2, p. 353-364, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395177916

Macana, E.; Mirolli, T.; Silva, A.; Lazaretti, L.; Bianchi, L.; Frio, G.; França, M. Do children study longer depending on their parents’ level of engagement? An analysis of factors related to Brazilian students’ engagement. Economia, v. 26, n. 1, p. 47-66, 2024. DOI: https://doi.org/10.1108/econ-07-2023-0124

Martins, J.; Wingert, V. Nem amanhecer, nem anoitecer… uma BNCC crepuscular? Revista Contrapontos, v. 23, n. 1, p. 205-223, 2023. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v23n1.p205-223

Oberle, A.; Palacios, F.; Barahona, S. Priorities for pan-american geography education: needs and trends. Education Sciences, v. 14, n. 1, p. 64, 2024. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14010064

Ramalho, M.; Santos, Z.; Silva, I.; Pereira, D.; Espíndola, M.; Araújo, E. Educational booklet for preventing transphobic bullying at school. Texto & Contexto – Enfermagem, v. 33, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2023-0170en

Ramos, M.; Bonamino, A. O PNAIC no Rio de Janeiro: três arranjos institucionais de implementação. Educação & Realidade, v. 47, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236108494vs01

Sales, K.; Fialho, L. Percepção dos professores sobre as avaliações externas na educação básica no Ceará. Inovação & Tecnologia Social, v. 2, n. 5, p. 106-118, 2020. DOI: https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.5.4858

Published

2025-12-15

How to Cite

Silva, L. F. C., Aguiar, C. de S. S., Ribeiro, E. S., de Abreu, C. M. F., dos Santos, M. M., da Silva, P. A., da Conceição, M. S., Machado, A. M., & de Miranda, H. A. . . (2025). SOUTH KOREA’S BASIC EDUCATION MODEL: LESSONS FOR BRAZIL IN THE 21ST CENTURY. Revista De Geopolítica, 16(5), e1143. https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-280