SOUTH KOREA'S BASIC EDUCATION MODEL: LESSONS FOR BRAZIL IN THE 21ST CENTURY
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-280Keywords:
Comparative Education, Educational Policies, South Korean Model, Educational ReformAbstract
This study examines the South Korean basic education model, internationally recognized for its high performance, equity, and curricular rigor, in contrast to the persistent challenges facing Brazil’s educational system. The research analyzes lessons from the South Korean model that could inspire contextually adapted reforms in Brazil during the twenty-first century. The justification lies in the urgent need to overcome the stagnation of national educational indicators through critical learning from successful international experiences. The methodology employs a qualitative, exploratory, and descriptive bibliographic approach, based on thematic analysis of scientific literature and official documents published over the last decade. Findings reveal that South Korea’s success rests on four interdependent pillars: rigorous teacher professionalization, coherent curriculum aligned with clear expectations, strategic state coordination, and a societal culture emphasizing academic effort. Conversely, Brazil exhibits systemic weaknesses in these areas, characterized by policy discontinuity and inequality. The study concludes that transforming Brazilian basic education requires more than financial investment; it demands a national pact centered on excellence, equity, and policy continuity—key elements underpinning South Korea’s trajectory.
Downloads
References
Alves, N.; Solecki, I.; Wangenheim, C.; Borgatto, A.; Hauck, J.; Ferreira, M. Análise do nível de dificuldade dos conceitos de design de interface de usuário usando a teoria de resposta ao item. 2020, p. 1563-1572. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.sbie.2020.1563
Antoniassi, M.; Dias, F. Letramento estatístico: uma revisão de literatura com artigos da base de dados ERIC. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, v. 15, n. 3, p. 304-313, 2023. DOI: https://doi.org/10.17921/2176-5634.2022v15n3p304-313
Assunção, O.; Braga, N.; Prates, R.; França, E. Proposta do uso de múltiplos recursos para o ensino de pensamento computacional no ensino fundamental II: um relato de experiência. 2019. DOI: https://doi.org/10.5753/cbie.wie.2019.1309
Bittencourt, R.; Santana, B.; Araujo, L. Computação fundamental: currículo e livros didáticos de computação para o ensino fundamental II. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 29, p. 662-691, 2021. DOI: https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.662
Darós, P. Políticas de educação em tempo integral no Brasil e ampliação da jornada escolar no contexto internacional. 2024. DOI: https://doi.org/10.36311/2024.978-65-5954-536-0
Ferreira, S. The implications of the commercialization process of private universities in Brazil in relation to the expansion of South Korean private higher education. Scientific Journal of Applied Social and Clinical Science, v. 3, n. 34, p. 2-17, 2023. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.2163342314123
Ferreira, S.; Sindeaux, R. Efeitos da comercialização na expansão do ensino superior privado brasileiro em comparação ao sul-coreano. Revista Economia e Políticas Públicas, v. 12, n. 2, p. 168-188, 2024. DOI: https://doi.org/10.46551/epp2024v12n0209
Galvão, F. Ensino suplementar no contexto brasileiro: uma análise baseada nos dados do ENEM. Educação & Sociedade, v. 41, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/es.232022
Galvão, F. A literatura sobre shadow education: recortes de pesquisa. Pro-Posições, v. 33, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-6248-2020-0129
Hammes, D.; Flach, L.; Mattos, L. The efficiency of public expenditure on higher education: a study with Brazilian federal universities. Ensaio Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 109, p. 1076-1097, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-40362020002802573
Klichowski, R.; Cassandre, M.; Amaral, W. O que é ser um acadêmico indígena de administração? Cadernos EBAPE BR, v. 18, n. 2, p. 353-364, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395177916
Macana, E.; Mirolli, T.; Silva, A.; Lazaretti, L.; Bianchi, L.; Frio, G.; França, M. Do children study longer depending on their parents’ level of engagement? An analysis of factors related to Brazilian students’ engagement. Economia, v. 26, n. 1, p. 47-66, 2024. DOI: https://doi.org/10.1108/econ-07-2023-0124
Martins, J.; Wingert, V. Nem amanhecer, nem anoitecer… uma BNCC crepuscular? Revista Contrapontos, v. 23, n. 1, p. 205-223, 2023. DOI: https://doi.org/10.14210/contrapontos.v23n1.p205-223
Oberle, A.; Palacios, F.; Barahona, S. Priorities for pan-american geography education: needs and trends. Education Sciences, v. 14, n. 1, p. 64, 2024. DOI: https://doi.org/10.3390/educsci14010064
Ramalho, M.; Santos, Z.; Silva, I.; Pereira, D.; Espíndola, M.; Araújo, E. Educational booklet for preventing transphobic bullying at school. Texto & Contexto – Enfermagem, v. 33, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1980-265x-tce-2023-0170en
Ramos, M.; Bonamino, A. O PNAIC no Rio de Janeiro: três arranjos institucionais de implementação. Educação & Realidade, v. 47, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-6236108494vs01
Sales, K.; Fialho, L. Percepção dos professores sobre as avaliações externas na educação básica no Ceará. Inovação & Tecnologia Social, v. 2, n. 5, p. 106-118, 2020. DOI: https://doi.org/10.47455/2675-0090.2020.2.5.4858