DIALECTICAL ANALYSIS OF INCLUSION IN THE SCHOOL SETTING: BETWEEN THE POSTULATED RIGHT AND EXCLUSIONARY PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-025Keywords:
Diagnosis, Subjective Right, Neuropsychopedagogy, Public Policy, PsychopedagogyAbstract
The text must be between 100 and 250 words, describing the summary of the work to be Psychopedagogical and neuropsychopedagogical diagnosis, as an instrument for guaranteeing the right to quality learning, is necessary for inclusive education. Following this dialogical line, the present study has the general objective of analyzing the contribution of psychopedagogical and neuropsychopedagogy action in practice to address learning difficulties, ensuring the right to inclusive education and student dignity, based on clinical and institutional internships as a field of research. The methodology employed was a qualitative approach with dialectical analysis of both classic and current bibliographies and legal documents, confronting the experience of the neuropsychopedagogy and psychopedagogy internship as a research field. The main conclusions reveal that early identification and accurate diagnosis, supported by Psychopedagogy and Neuropsychopedagogy, constitute an indispensable technical-scientific instrument for guaranteeing the subjective right to inclusive education. The critical analysis demonstrates that assessment procedures function as effective mechanisms to combat school failure and stigmatization, as the report shifts the student's fault to institutional structures, ensuring respect for student dignity. Finally, it is proposed that the integration of the clinical and institutional approaches of these areas be internalized as a State Public Policy, essential for the decentralization of resources and the implementation of the principle of the best interest of the child and adolescent throughout the national territory; consequently, the school environment effectively becomes a place of reception.
Downloads
References
BOSSA, N. A. A psicopedagogia no Brasil: constituições a partir da prática. Porto alegre: Artes Médicas, 1991. 248p.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República. DF: Planalto, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 jul. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CEB nº 2, de 11 de setembro de 2001. Institui Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 14 set. 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília, DF: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Conselho Nacional de Saúde. Resolução Nº 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Brasília, DF: Ministério da Saúde, [2016].
CARVALHO, R. S. Diagnóstico psicopedagógico. São Paulo: Cengage Learning, 2020. 96 p.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artmed, 1999. 300p.
FERNÁNDEZ, C. A inteligência aprisionada: abordagem psicopedagógica clínica da criança, e na família. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990. 264p.
GUERRA, L. B. O diálogo entre a neurociência e a educação: da euforia aos desafios e possibilidades. Revista Interlocução, v.4, n.4, p.3-12, publicação semestral, junho/2011.
HEGEL, G. W. F. Ciência da Lógica. Trad. de Christian G. Iber, Fernando Orsi e Tomas G. M. Iturbe. Edição em Português: Petrópolis: Vozes, 2022. 3 v.
JACQUES, M. G. C.. Abordagens teórico-metodológicas em saúde/doença mental & trabalho. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, p. 97-116, jan./jun. 2003.
PAIN, S.; CAON, J. L. Diagnóstico e tratamento dos problemas de aprendizagem. Porto Alegre: Gráfica Metrópole, 1985. 88p.
QUEIROZ, D. O. N. Desafios e possibilidades do Núcleo de Apoio Psicopedagógico ‒ NAPP: diálogo com a Educação Especial na perspectiva inclusiva. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação e Diversidade) — Universidade do Estado da Bahia, Salvador, 2023.
SAMPAIO, S. Manual prático do diagnóstico psicopedagógico clínico. 8. ed. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2024. 172 p.
SARLET, I. W. A Dignidade da Pessoa Humana no Direito Constitucional Contemporâneo: A construção de um conceito jurídico. 11. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2021.
SILVA, J. A. Curso de direito constitucional positivo. 43. ed. São Paulo: Malheiros, 2020.
VISCA, J. Clínica psicopedagógica: epistemologia convergente. 2 ed. São Paulo: Artmed, 2010. 160p.
WEISS, M. L. Psicopedagogia clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. 10. ed. Rio de Janeiro: DP & A, 2004. 200p.