ARTIFICIAL INTELLIGENCE AND THE USE OF MUSICAL WORKS FOR TRAINING NEW PRODUCTS
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-067Keywords:
Institutional Changes in Private Order, Generative Artificial Intelligence, Copyright, Training DataAbstract
Considering the exponential advancement of generative artificial intelligence technologies and their ability to create musical works without direct human intervention, this study begins by questioning originality as an essential element of copyright protection. The objective is to investigate how copyright law, especially in the Brazilian context, responds to the challenges posed by automated creations, analyzing the tension between human authorship, informational use, and consent in the use of musical works for training AI systems. To this end, a comparative analysis is carried out between the legal models of Brazil, the United States, the European Union, and Japan, observing the different criteria adopted to define originality, as well as the implications of the technical use of protected works. Thus, it is observed that the absence of specific regulation on the use of copyrighted data in the context of AI has allowed the appropriation of human creations without authorization or remuneration, revealing a regulatory vacuum that favors economic interests to the detriment of creators. It is concluded that the consolidation of an autonomous legal category of informational use and the strengthening of authorial consent are urgent measures to ensure a balance between technological innovation and authorial justice in the algorithmic era.
Downloads
References
ALEMANHA. Urheberrechtsgesetz – UrhG (Lei de Direitos Autorais da Alemanha). Promulgada em 9 de setembro de 1965. Versão atualizada até 7 de junho de 2021. Disponível em: https://www.gesetze-im-internet.de/urhg/.
BITTAR, Carlos Alberto. Direito de autor. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2022.
BRASIL. Decreto nº 75.699, de 6 de maio de 1975. Promulga a Convenção de Berna para a Proteção das Obras Literárias e Artísticas, revista em Paris a 24 de julho de 1971. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 9 maio 1975. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/1970-1979/d75699.htm.
______. Lei nº 9.610, de 19 de fevereiro de 1998. Altera, atualiza e consolida a legislação sobre direitos autorais e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, 20 fev. 1998. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9610.htm.
______. Projeto de Lei nº 2 338, de 2023. Dispõe sobre o uso da Inteligência Artificial. Senado Federal: Brasília, 2023. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/157233.
CURIA. Curia - Tribunal de Justiça da União Europeia. Disponível em: https://curia.europa.eu/jcms/jcms/j_6/pt/. Acesso em: 1 jul. 2025.
EMMERICH, David; PESSANHA, Hellen. Inteligência artificial generativa e direitos autorais: uma análise comparada entre Brasil, EUA, Alemanha e Japão. Boletim Revista dos Tribunais Online, v. 62, abr. 2025. DTR20256530.
ESTADOS UNIDOS. U.S. Copyright Act (Lei de Direitos Autorais dos Estados Unidos). Título 17 do Código dos Estados Unidos – U.S. Code. Washington, D.C.: U.S. Government Publishing Office, 1976. Disponível em: https://www.copyright.gov/title17/. Acesso em: 30 jun. 2025.
GABRIEL, Ruan de Sousa. Ilustrador diz que desclassificação do Jabuti foi 'melhor coisa' e quer inspirar prêmio para IA. O Globo, Rio de Janeiro, 10 nov. 2023. Disponível em: https://oglobo.globo.com/cultura/livros/noticia/2023/11/10/ilustrador-diz-que-desclassificacao-do-jabuti-foi-melhor-coisa-e-quer-inspirar-premio-para-ia.ghtml.
GARCIA, Douglas; VITA, Jonathan Barros. Desafios e regulação da propriedade intelectual no ChatGPT: uma abordagem sob a perspectiva da análise econômica do direito. Revista de Direito, Inovação, Propriedade Intelectual e Concorrência, v. 10, n. 1, p. 01–19, jan./jul. 2024.
JAPÃO. Copyright Act (Lei de Direitos Autorais – Lei nº 48, de 6 de maio de 1970). Disponível em: https://www.japaneselawtranslation.go.jp/en/laws/view/3379#je_ch2sc3sb5at1.
JUZON, Hope. Fake Drake? AI music generation implicates copyright and the right of publicity. Washington Law Review, Seattle, v. 99, n. 3, p. 987–1014, 2024. Disponível em: https://digitalcommons.law.uw.edu/wlr/vol99/iss3/9
MERRIAM, Alan P. The anthropology of music. Evanston: Northwestern University Press, 1964.
NETTO, José Carlos Costa. Direito autoral no Brasil. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 2023.
OPB. When you realize your favorite new song was written and performed by AI. Oregon Public Broadcasting, 21 abr. 2023. Disponível em: https://www.opb.org/article/2023/04/21/when-you-realize-your-favorite-new-song-was-written-and-performed-by-ai/.
PUIG, Eva Sòria. Arte contemporáneo y derechos de autor. Tese (Doutorado em Direito) – Universitat Autònoma de Barcelona, 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/10803/671698
ROCHA, Gustavo. Reflexões ao PL 2775/2024 – Regras para uso de dados pessoais em treinamento de IA. Boletim Revista dos Tribunais Online, v. 56, out. 2024. DTR202411771.
ROLLING STONE BRASIL. Heart on my Sleeve: música gerada por IA imita Drake e The Weeknd e gera polêmica. Rolling Stone Brasil, 17 abr. 2023. Disponível em: https://rollingstone.com.br/noticia/parceria-entre-drake-e-the-weeknd-criado-por-ia-confunde-fas/ . Acesso em: 02 jul. 2025.
SUPREME COURT OF THE UNITED STATES. Feist Publications, Inc. v. Rural Telephone Service Co., 499 U.S. 340 (1991). Disponível em: https://supreme.justia.com/cases/federal/us/499/340/. Acesso em: 1 jul. 2025.
THE VERGE. Gera músicas completas (instrumental e voz) em estilos variados e com letras originais. Foi treinado com milhões de músicas, muitas protegidas por copyright. The Verge, 30 abr. 2020. Disponível em: https://www.theverge.com/2020/4/30/21243038/openai-jukebox-model-raw-audio-lyrics-ai-generated-copyright.
UNIÃO EUROPEIA. Diretiva (UE) 2019/790 do Parlamento Europeu e do Conselho, de 17 de abril de 2019. Relativa aos direitos de autor e direitos conexos no mercado único digital e que altera as Diretivas 96/9/CE e 2001/29/CE. Jornal Oficial da União Europeia, L 130, p. 92–125, 17 abr. 2019. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/790/oj.
WINGERT, Lisiane Feiten. Direitos autorais e sociedade da informação e conhecimento: por um direito de uso adaptado à era digital. In: FERNANDES, Márcia Santana; CALDEIRA, Cristina Maria de Gouveia (org.). Inteligência artificial e propriedade intelectual. 1. ed. Rio de Janeiro: GZ, 2023. p. 109–129.