ACTIVE METHODOLOGIES IN EDUCATION: CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR MEANINGFUL LEARNING IN HIGH SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-005Keywords:
Active Methodologies, Disciplines, Teaching and Learning, High SchoolAbstract
Active methodologies in teaching and learning in high school subjects can be seen as a significant teaching strategy, sometimes influenced by the use of new technologies. These strategies place the student at the center of the process through discussions, interactions, analysis, synthesis, and evaluation activities aimed at solving problems. Thus, learning about school routines requires a perspective focused on understanding reality through aggregated and interconnected concepts. New approaches are currently in demand, and it is essential that teachers be able to learn about different methods and technological resources that can be used in basic education. The overall objective of this work was to highlight the importance of teachers using Active Methodologies in their classes across all high school subjects. The methodology underlying this work is presented in the form of a qualitative, basic, and open-ended literature review, based on an exploratory and bibliographical dialogue with the authors of the in-depth research. Therefore, at the end of this study, it was concluded that it is essential for teachers to seek new paths, taking the steps of understanding, elucidation, and objectivity that encompass a quality education, with refinements of equity and equality for all, and to strip away their analogy, in the current context.
Downloads
References
BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BATISTA, P. T. Ferramentas De Ensino E Historicidade Como Colaboradores Da Aprendizagem No Ensino De Física. Trabalho de Conclusão de Curso, UEPB, 2023.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – Ensino Médio. Documento homologado pela Portaria n° 1.570, publicada no D.O.U. de 21/12/2017, Seção 1, Pág. 146. Brasília, 21 de dezembro de 2018.
BERBEL, Neusi Aparecida Navas. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
CARVALHO. R. E. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva. Porto Alegre. Ed. Mediação. 2010.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A Geografia e a Realidade Escolar Contemporânea: Avanços, Caminhos, Alternativas. ANAIS DO I SEMINÁRIO NACIONAL: CURRÍCULO EM MOVIMENTO – Perspectivas Atuais/ Belo Horizonte, novembro de 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2010-pdf/7167-3-3- geografia-realidade-escolar-lana-souza/file. Acesso em: 20 Set. 2025.
DEWEY, J. Como Pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo, uma reexposição. São Paulo: Editora Nacional, 1979. 292 p.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
_____________. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
FREITAS, Guaciara Barbosa de; MACIEL, Mayara Santos. As metodologias ativas e a pedagogia freireana: diálogos possíveis. Estudos Universitários: revista de cultura, UFPE/Proexc, Recife, v. 38, n. 1, p. 331-346, jan./jun., 2021.
GIROTO, C. R. M.; POKER, R. B.; OMOTE, S.. (Org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília/SP: Cultura Acadêmica, 2012, p. 65-92.
LOURENÇO, R. W.; ALVES, J. G. S.; SILVA, A. P. R. Por uma aprendizagem significativa: metodologias ativas para experimentação nas aulas de ciências e química no Ensino Fundamental II e Médio. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 7, n. 4, p. 35037- 35045, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/27720/21925. Acesso em: 25 de set. 2025.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Metodologia do trabalho científico: procedimentos básicos, pesquisa bibliografia, projeto e relatório, publicações e trabalhos científicos. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2013.
MELO, V. C. B.; BEZERRA, M. I. S.; PINTO, M. D. O. S. A BNCC e as finalidades do “novo” ensino médio na contemporaneidade do século XXI. Revista Anthesis: v. 9, n. 17, p. 88-101, jan.-jul., 2021.
MOURA, Jeani Delgado Paschoal. ALVES, José. Pressupostos teórico-metodológicos sobre o ensino de geografia: Elementos para a prática educativa. Geografia - Volume 11 - Número 2 - Jul/dez. 2002. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/geografia/article/view/6733. Acesso em: 19 de set. 2025.
MULLER, Maykon Gonçalves. Metodologias interativas de ensino na formação de professores de Física: um estudo de caso com Peer Instruction. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Mestrado Acadêmico do Ensino de Física. Porto Alegre. 2013. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/72092/000882183.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 de set. 2025.
PRENSKY, M. O papel da tecnologia no ensino e na sala de aula. Conjectura, Marc Prensky, v. 15, n. 2, maio/ago.2010.
RIBEIRO, Ana Jéssica et al. O processo de ensino-aprendizagem da matemática nos anos iniciais do ensino fundamental: uma construção a partir de metodologias ativas. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 7, n. 11, p. 1655-1668, 2021.
ROCHA, Henrique Martins; LEMOS, Washington de Macedo. Metodologias ativas: do que estamos falando? Base conceitual e relato de pesquisa em andamento. IX Simpósio Pedagógico e Pesquisas em Comunicação. Resende, Brazil: Associação Educacional Dom Boston, p. 12, 2014.
SILVA, A. P.; STACH-HAERTEL, B. U.; OLIVEIRA, E. R.; MEYER, F. F.; RODRIGUES, G. B.; SILVA, S. P. As metodologias ativas aplicadas ao ensino médio. In: PBL for the Next Generation Conference, California. 2018. p. 2-14.
TOREES, Rayane Sousa; SILVA, Tercília Mária da Cruz. As Metodologias Ativas Na Educação Do Campo: Um Estudo Em Codó-MA. Universidade Federal do Maranhão. Edit. Realize. 2025. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2024/TRABALHO_COMPLETO_EV200_MD1_ID12652_TB5868_27102024154145.pdf. Acesso em: 14 de jul. 2025.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian; MORAN, José Manuel. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.