THE CONTRIBUTION OF TECHNOLOGY TO TEACHING: CHALLENGES OF INTEGRATING TECHNOLOGY INTO TEACHING, TEACHERS AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION

Authors

  • Aline Bilibio Peres
  • Alexsandro Silva Mateus
  • Cheila Cecília Leão Ribeiro Peres
  • Edinalva Barboza de Queiroz
  • Jean Pablo Nery
  • Luciene Cristina de Assis
  • Verônica Daniela Gomes de Lima
  • Yasmin Giovanna Santos Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-029

Keywords:

Integrated Technologies, Classroom, Digital Culture, 21st-century education

Abstract

This study aims to reflect on the use of integrated technologies in the classroom and their relationship with digital culture. Thus, it is believed that 21st-century education gains prominence in the role of contemporary education if it is related to new information and communication technologies in the school environment, as it encompasses numerous advantages, such as improved quality in the teaching-learning process and awakening students' interest in curricular content. However, it is important to emphasize that education in the school environment, in general, is seen as an area that demands qualified professionals who can use current integrated means and technologies to increasingly awaken students' interest in learning. Therefore, it is believed that in the school context, the main focus is the student's teaching-learning, where the teacher has a role of utmost importance, in terms of their pedagogical practices, being an important mediator, thus needing to observe which are the most appropriate moments to use these digital tools, as a form of pedagogical assistance in the classroom. The methodological procedure that structures this work is presented in the format of a qualitative and open-ended literature review, based on an exploratory and bibliographical dialogue with the authors of the in-depth research. At the end of this study, it can be concluded that the support of integrated technologies in the classroom and their relationship with digital culture can significantly contribute to the success of 21st-century education, as they allow students to be inspired, a potential that can reduce the likely fear of discovery, knowledge, participation, and interest—a fear that may have stemmed from teaching methodologies, in short, seen as boring and traditional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLAN, Luciana. Escola.com: como as novas tecnologias estão transformando a educação na prática. Barueri, SP: Figurati, 2015.

ALMEIDA, M. E. T.; VALENTE, J. A. Web Currículo: integração de mídias nas escolas com base na investigação com o estudo de fatos científicos para o fazer científico. 2011 In: RAMAL, A.; SANTOS, E. (orgs.). Currículos – teorias e práticas. Rio de Janeiro, LTC, 2012.

BARRETO, R. G. Discursos, tecnologias, educação. Rio de Janeiro. EdUERJ. ISBN 978-85-7511-142-20. 2009.

BNCC. Ministério da Educação. Guia de Implementação da Base Nacional Comum Curricular: Orientações para o processo de implementação da BNCC. MEC, Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wpcontent/uploads/2018/04/guia_BNC_2018_online_v7.pdf. Acesso em: 02 de out. 2025.

BICUDO, M. A. V. (Org.) Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Ed. Unesp, 1999.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e educação matemática. 3. Ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

FERREIRA, G. R. A. M.; PEREIRA, S. L. P. O. Jogos Digitais No Ensino Formal Em Escolas Da Rede Pública: Possibilidade E Interações. Salvador: Simsocial (Simpósio em tecnologias digitais e sociabilidade), 2013.

FIALHO, F. A. P. Pedagogia e tecnologia: a comunicação digital no processo pedagógico. [S. I.], Abed, 2008.

GIROTO, C. R. M.; POKER, R. B.; OMOTE, S.. (Org.). As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília/SP: Cultura Acadêmica, 2012, p. 65-92.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e ensino presencial e a distância. 9. ed. Campinas: Papirus, 2012. 157 p. (Prática pedagógica).

___________. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas: Papirus, 2017. 141 p. (Coleção Papirus Educação).

LIRA, Bruno Carneiro. Práticas pedagógicas para o século XXI: sociointeração digital e o humanismo ético. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.

MORAN, José Manuel. Ensino e Aprendizagem Inovadores com Tecnologias Audiovisuais e Telemáticas. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos T.; BEHRENS, Marilda Aparecida. Novas tecnologias e Mediação pedagógica. 10. ed. São Paulo: Papirus, 2006. Cap. 1. p. 11-65.

OLIVEIRA, Elda Damasio. Tecnologia E Educação. 2013. Disponível em: https://www.pucsp.br/webcurriculo/edicoes_anteriores/encontro-pesquisadores/2013/downloads/anais_encontro_2013/oral/elda_damasio_de_oliveir. Acesso em: 03 de out. 2025.

PETRIS, Vânia Fuchter. O desafio da educação na cultura digital. TAIÓ. 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/169813/TCC_Petris.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 06 de out. 2025.

PETTRO, Nelson de Luca. O desafio de educar na era digital: educações. Rev. Port. de Educação, Braga, v. 24, n. 1, 2011. Disponível em: http://www.redalyc.org/html/374/37421276005/. Acesso em: 02 de out. 2025.

RAMALHO, J. E; SIMÃO, F.; PAULO, A. B. D. Aprendizagem por Meio de Jogos Digitais: Um Estudo de Caso do Jogo Animal Crossing. Ensaios Pedagógicos, Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia das Faculdades OPET. ISSN 2175-1773-Dezembro de 2014. Disponível em: http://www.opet.com.br/faculdade/revista-pedagogia/pdf/n8/artigo-4.pdf. Acesso em: 04 de out. 2025.

SANCHO, J. M. A tecnologia: um modo de transformar o mundo carregado de ambivalência. In: __________.(Org.) Para uma Tecnologia Educacional. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 23-49.

SETTON, Maria da Graça. Mídia e educação. São Paulo: Contexto, 2011.

UNESCO. Tecnologias para a transformação da educação: experiências de sucesso e expectativas. 2014. Disponível em: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/. Acesso em: 01 de out. 2025.

Published

2025-10-17

How to Cite

Peres, A. B., Mateus , A. S., Peres , C. C. L. R., de Queiroz , E. B., Nery , J. P., de Assis , L. C., de Lima, V. D. G., & Carvalho , Y. G. S. (2025). THE CONTRIBUTION OF TECHNOLOGY TO TEACHING: CHALLENGES OF INTEGRATING TECHNOLOGY INTO TEACHING, TEACHERS AND DIGITAL TECHNOLOGIES IN EDUCATION. Revista De Geopolítica, 16(5), e786 . https://doi.org/10.56238/revgeov16n5-029